دستگاه کندانسور چیست

دستگاه کندانسور چیست

دستگاه کندانسور چیست؟

در تعریف دستگاه های کندانسور می توان اینطور گفت که کندانسور ها یا همان دستگاه ها تقطیر کننده که در طرح های مختلف (از جمله نوع هوا خنک، نوع پوسته و لوله، صفحه ای و …) و در سایز های متنوع ساخته می شوند، وظیفه یکسانی داشته و  به جهت تغییر فاز سیالات از حالت بخار (گازی) به حالت مایع با استفاده از خنک کردن آن (گرفتن گرمای سیال گازی شکل داغ) در صنایع مختلف استفاده می گردند.

باید گفت که کندانسور با درجه حرارت بالا از طریق یک سیال مثل هوا، آب و یا هر سیال خنک کننده دیگر حرارت را از سیالات گازی می گیرد. مثلا در یخچال های خانگی، شیوه کار این دستگاه به این صورت است که حرارت مبرد (گاز فریون) جاری در لوله های پشت یخچال را به روش هوا خنک گرفته تا آن را از حالت بخار به حالت مایع تغییر فاز دهد و یا در صنعت شیمی به عنوان تقطیر کننده و غیره به کار می رود. (اجاره کوار گازی)

دستگاه کندانسور چیست

 

کندانسور، چگالنده یا لوله تقطیر یکی از وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه است که معمولا برای خالص سازی مایعات استفاده می شود.

مبرد وسیله ای است که به کمک آن، گازها را میعان میکنند. گاز مورد نظر وارد کندانسور شده و با قرارگیری در لوله ای با محیط سرد، میعان میشود. میعانات گازی از لوله« خارج شده و مورد استفاده قرار میگیرند.

مبرد ها عمدتا برای خالص سازی یا جداسازی مایعات استفاده میشوند. برای خالص سازی، مایع مورد نظر با اعمال حرارت تبخیر شده و بخار آن از درون مبرد عبور داده میشود. در حین عبور، بخار آن مجددا میعان شده اما ترکیبات اضافی و ناخالصی های آن از همان ابتدا تبخیر نشده اند که بخواهند به همراه مایع میعان شوند.

برای جداسازی دو مایع با نقطه جوش های متفاوت، به آنها به اندازه مایعی که نقطه جوش پایینتری دارد، حرارت میدهند تا مایع با نقطه جوش کمتر تبخیر شود و پس از میعان، از ماده با نقطه جوش بالاتر جدا شود. (اجاره کولر گازی)

از مبرد ممکن است برای تقطیر و خالص سازی آب نیز استفاده شود. به همین دلیل است که به آن لوله تقطیر نیز میگویند.

مبردها اغلب از جنس شیشه های بوروسیریکاتی بوده و در برابر حرارت و بخارات خورنده مقاوم هستند.

در بعضی از کندانسورها بخاری که قصد میعان آنرا دارند را از لوله داخلی و در برخی دیگر نیز از لوله بیرونی عبور میدهند.

کندانسور کولر گازی چیست

انواع کندانسور:

کندانسور ها از نظر کارکرد و سیال خنک کننده، به سه دسته تقسیم می‌شوند که انواع آن عبارتند از:

1- کندانسور‌های هوایی

2- کندانسورهای خنک شونده با آب

3- کندانسورهای تبخیری

کندانسور‌های هوایی:

کندانسور هوایی یا به عبارتی کندانسور هوا خنک، به طور مستقیم و بدون مصرف آب و تنها با جریان هوای ایجادشده توسط فن‌ها، عمل تقطیر را انجام می دهد.

کندانسور هوایی یا کندانسور ایر کولد Air-cooled نوعی از واحد تقطیر کننده است که برای خنک سازی سیال بخار سوپرهیت، از هوا به عنوان سیال خنک کننده استفاده می شود

 کندانسور های هوایی از فین های آلومینیومی و لوله های مسی ساخته می شوند. وظیفه افزایش سطح تبادل و کاهش ابعاد کندانسور هوایی را بر عهده دارند. با استفاده از پره های آلومینیومی تبادل حرارت بین دو سیال اولیه و ثانویه افزایش قابل توجهی پیدا می کند.این پره ها به سطوح گشترش یافته نیز شناخته می شوند. پره های آلومینیومی در زمان طراحی کندانسیورهای هوایی کمک می کنند تا ابعاد کندانسیورهای هوایی کاهش قابل توجهی پیدا کنند و قیمت تمام شده کویل کندانسور هوایی کمتر شود.

تقسیم بندی های کندانسور های هوایی:

عموما سه نوع طراحی بر اساس شکل ساخت برای کندانسورهای هوایی در نظر می گیرند:

1- کندانسورهای افقی یا تخت

2- کندارسورهای ایستاده

3- کندانسورهای مورب یا V-Type

کندانسورهای هوایی از نظر نوع فین دارای چهار نوع زیر می باشند:

1- فین آلومینیومی ساده

2- فین آلومینیومی بلو فین

3- فین آلومینیومی گلد فین

4- فین مسی

کندانسورهای هوایی از نظر نوع جابجایی هوا نیز به دسته بندی زیر تقسیم می گردند:

1- کندانسور هوایی جابجایی طبیعی یا آزاد

2- کندانسور هوایی با جابجایی اجباری

کندانسور‌های هوایی

انواع کندانسورهای هوایی از لحاظ شکل ساخت:

1- کندانسورهای افقی یا تخت به طور معمول در ظرفیت های خنک کاری متوسط و و بالا کاربرد دارند در این نوع کندانسور کویل به کویل به صورت افقی قرار می گیردو جریان هوا از قیمت زیر کویل وارد می شودو هوای گرم شده توسط فن هایی از بالای کندانسور خارج می گردد.مبرد نیز از قسمت بالای کویل صنعتی کندانسور وارد و از قسمت پایین کویل خارج می گردد

2- کندانسورهای عمو

دی یا استاده ،کویل کندانسور به صورت عمودی در یک کاور فلزی قرار می گیرد و فن های کندانسور در جلوی فریم فلزی بدنه قرار می گیرندهوای خنک کن از قسمت پشت کویل کندانسور وارد و پس از خنک نمودن مبرد پر فشار و تبدیل آن به مایع پر فشار، توسط فن های اکسیال کندانسور از قسمت جلوی آن خارج می گردد. مبرد پر فشار از طریق کلکتور ورودی وارد کویل می شود و پس از تبدیل شدن به مایع سابکول از طریق کلکتور خروجی که در قسمت پشت دستگاه قرار دارد، خارج می شود.

3- کندانسور هوایی مورب؛ ظرفیت کویل به دو قسمت برابر تقسیم می شود و دو سری کویل در دو طرف دستگاه قرار می گیرد. هوای خنک از قسمت زیر کویل وارد و پس از خنک کردن مبرد سوپرهیت و تبدیل آن به مایع سابکول از طریق فن هایی که در قسمت بالای دستگاه قرار دارند خارج می شود. مبرد سوپرهیت از طریق کلکتور ورودی وارد کویل می گردد و از طریق کلکتور خروجی که در قسمت زیر کویل قرار دارد، خارج می گردد. با توجه به ماهیت مبرد سابکول خروجی، مایع می بایست از قسمت زیر کویل کندانسور خارج گردد در غیر اینصورت به دلیل به تله افتادن مایع،عملکرد دستگاه مختل می گردد.

انواع کندانسور هوایی از لحاظ فین:

  فین های یا پره های کویل کندانسور معمولا از جنس بدون پوشش آلومینیوم استفاده می شوند .در صورت استفاده از پوشش راندمان انتقال حرارت قدری کند می گردد.به همین دلیل از نوع بدون پوشش استفاده می شود.همچنین در صورت استفاده از پوشش قیمت تمام شده کندانسور بیشتر می گردد به سبب همین امر ترجیحا در استفاده از کندانسور هواخنک از کویل با فین آلمینیوم ساده استفاده می شود.

نوع فین مسی، به دلیل اختلاف بالای قیمت با نوع آلومینیومی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. وزن کویل با فین مسی نیز بسیار بالاتر از وزن کویل با فین آلومینیومی می باشد.چرا که چگالی مس حدودا سه برابر چگالی آلومینیوم است.به همین دلایل کویل ساخته شده با فین مسی بسیار گرانقیمت تر از نوع آلومینیومی می باشد. ولی با تمام این موارد فین مسی در قسمت هایی بسیار کاربرد دارد که دارای خوردگی بالا می باشند زیرا کویل با فین آلومینیومی دارای اشکال خوردگی گالوانیک و پوسیدگی ناشی از آن است.

انواع کندانسور هوایی

کندانسورهای خنک شونده با آب:

این نوع کندانسورها از آب به عنوان عامل اصلی تقطیر استفاده می‌کنند. کندانسورهای آبی در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کندانسور های واتر کواد Water-cooled از سیال آب برای خنک سازی مبرد بخار پر فشار استفاده می کند و میزان دمای سابکول مبرد به دمای خشک یا dry bulb محل نسب بستگی دارد.آب خنک کندانسور آبی از طریق دستگاه برج خنک کننده یا کولینگ تاور تامین می شود.و به دلیل فرایند سرمایش آب، دمای سیال آب خنک کن متاثر از دمای تر یا wet bulb محل نصب می باشد.

لوله­ های کندانسور آبی، معمولاً از جنس مس و از نوع CLF (مخفف عبارت Condensing Low Fouling) می باشند. لوله هایی که به منظور افزایش سطح تبادل حرارت از بیرون به صورت فین دار و جهت کاهش میزان رسوب گذاری آب، از داخل به صورت شیاردار ساخته می شوند.

کندانسورهای خنک شونده با آب

کندانسورهای تبخیری:

در این نوع کندانسورها از آب و هوا با هم به عنوان عامل تبخیر استفاده می‌شود. به طوری که هوای مرطوب خنک با مبرد سوپرهیت تبادل حرارت می کند.

یک کندانسور تبخیری در اصل وسیله ای برای صرفه جویی در مصرف آب است و در واقع ترکیبی از کندانسور آبی و برج خنک کن می باشد که به صورت یک دستگاه ساخته شده است .

در کندانسورهای تبخیری هم از آب و هم از هوا استفاده می شود و آب از تشتک پایینی کندانسور به نازلهای آن پمپ شده و بعد از پاشیده شدن بر روی کویل کندانسور ، مجددا به تشتک می ریزد . هوا نیز به وسیله دمنده ای که در بالای کندانسور قرار گرفته از پایین کندانسور مکیده شده و از بالای آن خارج می شود.

بعضی از کندانسورهای تبخیری به کویل سردکننده مجهز می باشند که معمولا در مسیر هوای خروجی از کندانسور قرار می گیرد و گاز داغ خروجی از کمپرسور قبل از ورود به کویل تقطیر ، ابتدا از این کویل گذشته و دمای آن کاهش می یابد. این کویل ها ظرفیت کل کندانسور را افزایش و با کاهش دمای لوله های خیس شونده ، شدت جرم گذاری را کاهش می دهند. همچنین اغلب برای افزایش میزان مادون سرد شدن مایع مخزن ذخیره مایع، را در تشتک کندانسور قرار می دهند. دبی آب جریانی در کندانسور باید به اندازه لازم برای خیس نگه داشتن کامل سطوح لوله ها به منظور حصول راندمان ماکزیمم و حداقل شدت تشکیل جرم بر روی لوله ها باشد.

تحول اصلی در این کندانسورها، سرمایش تبخیری می باشد زیراکه به علت وزش هوا، آب از روی سطوح خیس شده کندانسور، تبخیر شده و منبع حرارتی آن صرفا مبرد تقطیر شونده در کویل کندانسور می باشد.

کندانسورهای تبخیری

سرما آفرین

سرما آفرین مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از سرمافرین برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در سرما آفرین تماس حاصل فرمایید.

اجاره کولر

اجاره میز ال ای دی

اجاره کولر گازی

× تکمیل سفارش در واتس آپ