آشنایی با اپواپراتور و کاربرد آن

آشنایی با اپواپراتور و کاربرد آن

آشنایی با اواپراتور و کاربرد آن

از اصلی ترین اجزای داخلی کولر گازی می توان به کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور و شیر انبساط اشاره کرد. یکی از مهم ترین بخش های سیستم برودتی کولر گازی که نقش مهمی را در این بین ایفا می کند اواپراتور است. اواپراتور (ٍEvaporator) یک لوله با خمیدگی های زیاد است که توسط شبکه ای از فین ها، سطح تماس آن با هوای محیط افزایش یافته است. معمولا در برابر اواپراتور فن هایی تعبیه شده است که هوای اتاق را مکیده و با عبور از بین فین های اواپرتور خنک شده و سپس از خروجی دمپر به بیرون پرتاب می کند. (آشنایی با اواپراتور و کاربرد آن)

هر چقدر سطح تماس لوله‌هاي اواپراتور با هواي اطراف بيشتر باشد انتقال حرارت بهتر صورت می گیرد و بازده عملكرد سيستم بالاتر خواهد رفت، از طرف ديگر هرچقدر ميزان تراكم فين‌هاي اواپراتور بيشتر باشند و سطح زيادي را اشغال نمايند نيروي مقاوم بيشتري را در برابر جريان سيّال عبوري از سطح خود ايجاد مي‌نمايد.

وظیفه اصلی اواپراتورها، حذف گرما از هوای اتاق و انتقال آن به بیرون است. در واقع سیم پیچ های اواپراتور با ماده مبرد بسیار سرد (که یک مایع انتقال گرما است) پر می شوند و با عبور هوای گرم از داخل خانه از روی آن سیم پیچ های سرد، مبرد کل گرما و رطوبت آن هوا را جذب می کند بنابراین هوای خنک و بدون رطوبت مستقیماً در محیط خانه پخش می شود. (اجاره کولر گازی)

مبرد داخل سیم پیچ اواپراتور شما گرما را تا یونیت خارجی شما حمل می کند. از آنجا سیم پیچ های کندانسور شما تمام گرما را به هوای بیرون انتقال می دهند. کولر گازی شما این کار را تکرار می کند که فرآیند “جذب گرما / تخلیه حرارت” به خوبی انجام می شود تا زمانی که محیط خانه، کار یا …به دمای تنظیم شده ترموستات برسد.

عوامل مهم موثر در عملکرد اپراتور

عوامل اساسی که در عملکرد بهتر اپراتور موثر هستند به شرح زیر می باشد(عوامل مهم موثر در عملکرد اپراتور):

  •  نوع سیالات: نوع ماده سیاه رو انتخاب کنید و میزان سطح آن برای برای آنکه به مقدار تبخیر موردنظر دست یابیم تاثیر مستقیم دارد.
  •  اختلاف دما: برای آن که مایع درون کویل به طور کامل تبخیر شود لازم است سیالات درون اطراف کویر به حد کافی اختلاف دما داشته باشند.
  • افت فشار: بهتر از فضای کافی برای گردش و چرخش سیال اطراف کویل فراهم شود تا از افت زیاد فشار ورودی و خروجی جلوگیری شود.

انواع اواپراتور

اواپراتورها به سه دسته لوله ایی، صفحه ایی، فین دار (خشک) تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

اواپراتور لوله ایی

دسته ای از لوله های فولادی یا مسی درون یک پوسته قرار گرفته اند که معمولا سیال مایع از درون لوله ها عبور می کند و سیال دیگر از پیرامون لوله ها حرکت می کند و سیال مایع از سیال پیرامون حرارت را جذب می کند و از حالت مایع به حالت گاز تغییر فاز می دهد و دمای سیال اطراف آن کاهش پیدا می کند. به عبارتی برای گردش میزان زیادی هوا با سرعت کم در بخش نگهداری بالای صفر وزیرصفر مورد استفاده قرار می گیرد

این اواپراتور کاربرد صنعتی فراوانی دارد که متناسب با درخواست مشتری در ظرفیت های متفاوت ساخته می شود. از مزایای این اواپراتور می توان به راندمان انتقال حرارت بسیار بالا و قیمت مناسب آن ها نسبت به سایر اواپراتور ها اشاره کرد. در اواپراتور پوسته لوله انتقال حرارت به صورت طبیعی و توسط هوای محیط رخ می دهد.

اواپراتور لوله ایی

اواپراتور صفحه ایی

اواپراتور صفحه ای تخت از یک سری لوله های مسی تشکیل شده است که ازدرون یک صفحه عبور می کنند، وجود این صفحه انتقال حرارت را افزایش می دهد.

این مدل اواپراتور در انواع و سایز های مختلف طراحی و ساخته می شوند که مدل متداول آن به وسیله جوش دادن دو صفحه بر روی هم ساخته می شوند که برای عبور مبرد شیار هایی بر روی سطح صفحه ها ایجاد می گردد که به شکل برآمده از روی صفحه های اواپراتور مشخص است. این نوع اواپراتور به دلیل سادگی، سهولت در نظافت و نگهداری و ساختار فشردهکاربرد بسیار وسیعی در چیلرها با حجم کمتر و یخچال های خانگی و فروشگاهی دارد.

اواپراتور صفحه ایی

اواپراتور فین دار (خشک)

به این و اپراتور پرده داری خشک نیز گفته می شود زیرا که در این مدل سطح تبادل حرارت با نصب تعدادی پرده بالا برده می‌شود.  گاهی اپراتور فین دار روی لوله قرار می‌گیرد و بعد لوله بر اثر فشار بالا منبسط می شود به گونه ای که فین ها به سطح لوله می چسبند و تماس حرارتی خوبی ایجاد می‌نمایند البته گاهی ممکن است برای بالا بردن فشار از روش‌های دیگری هم استفاده شود.از مزایای این نوع اپراتور می توان به عدم وجود آب به عنوان سیال که اشاره کرد که از نظر بهداشتی منع استفاده نخواهد داشت، همچنین به دلیل  هزینه نگهداری پایین، مناسب نصب در فضای آزاد می باشد.

کاربرد اواپراتور در صنعت

واپراتور به دو شکل متفاوت در صنعت استفاده می شود:

  • به عنوان تبخیر کننده سیال درون لوله ها
  • جذب حرارت سیال از اطراف کویل که باعث کاهش دمای سیال می شود و عملیات سرما سازی اتفاق می افتد.

تفاوت اواپراتور و کندانسور

اواپراتور و کندانسور هر دو مبدل حرارت هستند اما جهت انتقال حرارت در آن‌ها بالعکس است. به عبارت بهتر اواپراتور وظیفه خنک کردن سیال مد نظر را با استفاده از تبخیر شدن مبرد بر عهده دارد. در حالی که کندانسور این حرارت گرفته شده توسط مبرد را دفع می‌کند و باعث افزایش حرارت سیال خنک کننده می‌شود. هر دوی این دستگاه‌ها جزء اصلی سیستم برودتی هستند.

سرما آفرین

سرما آفرین مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از سرمافرین برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در سرما آفرین تماس حاصل فرمایید.

اجاره کولر

اجاره میز ال ای دی

اجاره کولر گازی

× تکمیل سفارش در واتس آپ