انواع کمپرسور در کولر گازی

انواع کمپرسور در کولر گازی

کولر گازی به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل در ساختمان، کم کم جای کولرهای آبی را اشغال می‌کند. این کولرها سرما و گرما را در یک دستگاه ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی هم کولر و هم هیتر هستند. در نتیجه برای بسیاری از خانواده‌ها به صرفه‌تر است تا از این وسیله برای گرمایش و سرمایش منزل یا بخشی از آن استفاده کنند. در برخی از شهرهای ایران نیز که بدون استفاده از کولر گازی، زندگی کردن سخت و دشوار و گاهی غیرممکن است. در بین قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده این وسیله مهم، کمپرسور کولر گازی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اجاره بخاری در مجلس اریا

اجاره کولر در مجالس اریا

کمپرسور در کولر گازی چیست؟

کمپرسور یکی از اصلی ترین قسمت ها در سیستم تهویه مطبوع و کولر گازی به حساب می آیند. این قطعه به این صورت کار می کند که با مصرف کردن انرژی ، گاز مبرد را از قسمت اپراتور کولر گازی مکش می کند و آن را پس از فشرده کردن وارد قسمت کندانسور می کند. به عبارتی دیگر کمپرسور گاز یک دستگاه مکانیکی است که فشار گاز را افزایش و حجم آن را کاهش می‌دهد. کمپرسور هوا نوع خاصی از کمپرسور گاز است.

کمپرسور کولر گازی به ویژه نوع و قدرت آن، یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید در هنگام خرید این وسیله مورد توجه قرار گیرد. که بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد. کمپرسور های کولر گازی موجود در بازار، انواع مختلفی دارند که بنا به نوع منطقه جغرافیایی و نوع آب و هوای آن منطقه، باید نوع مناسب انتخاب کنیم. به عنوان مثال کولر گازی پیستونی برای نواحی گرم و جنوب استفاده می شود ولی کمپرسور روتاری برای مناطق مرطوب و سردسیر استفاده می شود.

کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند که از آنها می توان به کمپرسور پیستونی (Reciprocating) ، کمپرسور روتاری (Rotary) و کمپرسور اسکرول (Scroll) اشاره کرد که هر کدام دارای ظرفیت متفاوت و برای اقلیم های آب و هوایی مختلفی دسته بندی می شوند. در زیر به بررسی انواع کمپرسور در کولر گازی می پردازیم.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی یکی از قدیمی ترین سیستم های خنک کننده است که در کولرها مورد استفاده قرار می گیرد. قطعه اصلی این کمپرسور پیستون  سیلندر است. در واقع عملکرد این کمپرسور پیستونی شبیه سیلندر خودرو است به این صورت که با هر بار رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مبرد که در محفظه کمپرسور وجود دارد را به داخل سیلندر می برد و در داخل سیستم با فشار هدایت می شود. ظرفیت این کمپرسورها معمولا بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی یو ( BTU )  است و عیب اصلی آنها تولید صدای زیاد است. به کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز می گویند. کولر گازی که کمپرسور پیستونی داشته باشد صدای زیادی تولید می‌کند و گاهی ممکن است این صدا اذیت کننده نیز باشد. البته سرویس کردن آن به طور دوره ای، از صدای آن می‌کاهد.

انواع کمپرسور در کولر گازی

مزایای کمپرسور پیستونی

 

  • این کمپرسور از قیمت مناسبی برخوردار است.
  • وجود تعداد زیادی تعمیرکاران متخصص برای کمپرسور
  • تعمیر و نگهداری آسان این کمپرسور
  • قدرت خنک کنندگی بالا و پاسخگو در مناطق خشک و گرم
  • تحمل گرما زیاد
  • قدرت خنک کننده بالا و پاسخگو در مناطق خشک و گرم

 

معایب کمپرسور پیستونی

 

  • این کمپرسور از صدای بالای برخوردار است.
  • مصرف انرژی بالای و راندمان پایین دارد.
  • تولید حرارت زیاد در اطراف موتور
  • لرزش موتور حین کار

انواع کمپرسور در کولر گازی، کمپرسور پیستونی

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری از جمله کمپرسور هایی بسیار متداول است که در کولر گازی ها استفاده می‌شود. این دستگاه با برخورداری از مکانیزم بالا و همچنین قابلیت جا به جایی مثبت از نوع چرخشی در مکان هایی که نیاز به حجم بالایی از فشار هوا است مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً این دستگاه را با میزان ظرفیت های ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی تولید می کنند. به همین علت این دستگاه قادر است با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها در آن، عمل مکش و کمپرس هوا به آسانی صورت می گیرد. زمانی که مبرد وارد فضای کمپرسور روتاری می‌شود، توسط تیغه‌هایی که با سرعت در حال چرخش هستند به سمت قسمت خروجی کمپرس فرستاده می‌شوند. با توجه به نوع ساختار کمپرسور روتاری کولر گازی، عملکرد آن در مناطق سردسیر و مرطوب بهتر است. در نتیجه بیشتر این نوع کولر گازی را در غرب و شمال ایران استفاده میشود.

انواع کمپرسور در کولر گازی، کمپرسور روتاری

مزایای کمپرسور روتاری

  • از صدای کمتر نسبت به کمپرسور پیستونی برخوردار است.
  • مصرف کمتری نسبت به کمپرسور پیستونی دارند.
  • تولید گرمای کمتر نسبت به پیستونی
  • مصرف انرژی بسیار کم و موتور بسیار پر قدرت با راندمان بالا
  • مناسب برای کل مناطق ایران

 

معایب کمپرسور روتاری

  • هزینه تعمیرات بیشتر نسبت به کمپرسور پیستونی
  • قیمت بالاتر

 

انواع کمپرسور در کولر گازی، کمپرسور روتاری

کمپرسور کولر گازی مارپیچی (اسکرال)

کمپرسور اسکرال به روز ترین و بهترین نوع کمپرسور است که به نوع مارپیچی معروف است. این کمپرسور دارای دو صفحه مارپیچ است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است، نحوه قرارگیری آن به گونه ای است که یکی برخلاف دیگری حرکت می‌کند. و زمانی که گاز از دریچه ورودی به داخل محفظه میرود صفحه مارپیچ متحرک با چرخش ۳۶۰ درجه گاز را فشرده می‌کند کمپرسور اسکرول نسبت به تمام کمپرسورها از بازده و عملکرد بهتری برخوردار است و بیشترین بازده را میان کمپرسورهای اسپیلت دارد و قیمت آنها کمی بالاتر است. از اسکرال برای اسپیلت، چیلرها و دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی نیز استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور برای مناطق گرمسیری و بسیار گرم مناسب است، این کمپرسور بیشتر در قدرت‌ها و توان‌های بالا ۲۴۰۰۰ کاربرد دارد و نسبت به کولر پیستونی مصرف پایین‌تری دارد.

انواع کمپرسور در کولر گازی، کمپرسور اسکرال

مزایای کمپرسور اسکرالانواع کمپرسور در کولر گازی، کمپرسور اسکرال

  • کمپرسورهای اسکرال در مصرف انرژی نسبت به کمپرسورهای پیستونی ۲۵ الی ۳۰ درصد از بازدهی بالاتری برخوردارند.
  • کمپرسورهای اسکرول نسبت به سایر کمپرسورها از لرزش و صدای بسیار کمتری برخورداند.
  • در کمپرسورهای اسکرول به علت عدم وجود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده، مشکلاتی همچون رسوب‌گیری مجاری
  • سوپاپ‌ها و خرابی فنر و پولک‌های صفحه سوپاپ که متعاقباً موجب پایین آمدن عملکرد کمپرسور می‌گرند بوجود نخواهد آمد.
  • این کمپرسور ها نسبت به سایر کمپرسور ها از عمر بالاتری و راندمان بالایی برخوردارند
  • به دلیل لرزش و صدا کمتر، نیازی به سیستم تعلیق فنر ندارند.
  • عدم وجود پیستون برای فشرده سازی گاز، کمپرسورهای اسکرال را قادر می سازد تا به بازدهی حجمی 100٪ رسیده و منجر به کاهش هزینه های انرژی شوند و از این جهت برخی عنوان بهترین کمپرسور کولر گازی را به آن خواهند داد.
  • عنوان انبساط مجدد، یک ویژگی معمول هر ضربه پیستونی است که در مدل های روتاری مشاهده می شود، در انواع کمپرسور کولر گازی اسکرال حذف شده است.
  •  کمتر بودن قطعات متحرک، لرزش های کمتر و اصطکاک کمتر نیز به معنای دوام بیشتر این کمپرسورها است.
  • علاوه بر این، از آنجا که شیرهای مکش و تخلیه (پورت ها) وجود ندارند، مشکلات مربوط دریچه ها (پورت ها) از بین می روند.
  • بعلاوه، به دلیل فقدان چندین قسمت متحرک، کمپرسورهای پیمایشی در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها، به عنوان مثال از نوع روتاری، بطور قابل توجهی ساکت تر هستند. کمپرسورهای اسکرول معمولاً 5 تا 15 dBA سر و صدای کمتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.
  • وزن و رد اثر آن در ساختار کندانسور در مقایسه با سایر انواع کمپرسورهای حجیم که امروزه استفاده می شود، بطور قابل توجهی کوچکتر است.
  • ضربان گاز نیز به حداقل می رسد ، اگر از بین نرود و در نتیجه می توانند با لرزش کمتری کار کنند.

 

معایب کمپرسور اسکرال

  • قیمت بالا
  • نصب تنها روی کولر گازی با ظرفیت بالا
  • کاملاً هرمتیک، شاید بزرگترین عیب کمپرسورهای اسکرال این باشد که عموماً به راحتی قابل تعمیر نیستند. نمی توان آنها را به راحتی نگهداری و تعمیر کرد.
  •  بسیاری از کمپرسورهای روتاری در هنگام چرخش در هر دو جهت تحمل دارند. معمولاً در مورد کمپرسورهای اسکرال اینگونه نیست.
  • کنترل ظرفیت افزایشی در سیستم های دارای چندین کمپرسور پیمایشی نیز چندین بار ثابت کرده است که مشکل ساز نیز هستند.

کولر گازی با کدام نوع کمپرسور انتخاب کنیم؟

برای انتخاب نوع کولر گازی، باید به منطقه محل زندگی خود توجه کنید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی بیشتر کاربرد دارد. در نتیجه تعمیرکار بیشتری نیز در این مناطق وجود دارد و بهتر است شما نیز از مدل پیستونی استفاده کنید. در مناطق سردسیر نیز استفاده از کولر گازی با کمپرسور روتاری توصیه می‌شود. البته اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید و برای فضاهای بزرگ نیاز به کولر گازی داشته باشید، کولر گازی با کمپرسور اسکرال نیز گزینه مناسبی است.

روغن چه تاثیری در کمپرسور کولر گازی می گذارد؟

روغن کمپرسور در کولر گازی

کمپرسور، شبیه قلب در بدن انسان است. اگر قلب انسان کوچکترین نقصی پیدا کند می‌تواند حیات انسان را به مخاطره بیاندازد. همین شرایط در مورد کولر گازی نیز ایجاد می‌کند. روغن کاری کولر گازی به کمپرسور کمک می کند تا در زمان روشن بودن کولر، میزان ساییدگی آن کم شود و در نتیجه عمر این قطعه افزایش یابد. هر چقدر که کمپرسور کولر در شرایط ایده آل تری باشد، قدرت خنک کنندگی کولر شما بیشتر خواهد شد.

وظیفه روغن در کمپرسور

وظیفه روغن در کمپرسور کمک به خنک کردن قطعات و روان کار کردن و آب بندی قطعات متحرک کمپرسور مانند رینگ ها و سوپاپ ها می باشد.

در کمپرسورها از روغن های مخصوص، طبیعی و مصنوعی استفاده می گردد و برای مبرد یا همان گاز های مختلف روغن های متفاوتی به کار می رود .

انواع روغن

روغن هایی که در صنعت تبرید اسفاده می شوند، دو نوع می باشد:

۱_ روغن های معدنی :

الف ) نفتنیک ( Naphthenic ) _ در صنعت تبرید استفاده می شود. ۳GS و ۴GS

ب) پارافین

ج) آروماتیک

۲_ روغن های مصنوعی

الف) آلکیل بنزن ( Alkyl Benzene ) در صنعت تبرید استفاده می شود.

ب) گلیکول

ج) آلی و معدنی _ استفاده برودتی ( صتعت تبرید )

برای گاز های قدیمی مانند R11 , R12 , R22 از روغن های معدنی مانند ۳GS یا ۴GS  استفاده می شود.

و برای گاز های جدید مانند R134 , R410 , R407 از روغن های مصنوعی استفاده می شود.

 

چه زمانی باید روغن کمپرسور تعویض شود

۱_ رسیدن هوا و رطوبت به روغن : تجربه نشان داده است که روغن کمپرسور تا زمانی که هوا و رطوبت وارد آن نشده احتیاج به تعویض ندارد و زمانیکه سیکل به هر دلیلی باز شود و هوا وارد کمپرسور شود این ترکیب روغن با اکسیژن باعث فاسد شدن روغن می شود و بهترین کار این است که روغن کمپرسور را تعویض کنید. در یخچال ها که تریزون ( صفحه خنک کننده ) سوراخ میشود به هیج عنوان ریسک نکنید و بعد از شتشوی مدار گاز، روغن کمپرسور را تعویض کنید.

۲_ کم شدن روغن : اگر نشتی در مدار گاز یخچال یا کولر گازی پیش آید و روغن به بیرون نشت پیدا کرد پیش نهاد میکنیم به جا اضافه کردن روغن تمام روغن را تعویض کنید.

۳ _ کیپ شدن مدار گاز :در بعضی از موارد که خوردگی لوله ها باعث مسدود شدن و کیپی مدار پیش می شو حتما برای افزایش عمر کمپرسور، روغن را تعویض کنید .

۴_ تغییر رنگ روغن : اگر متوجه شدید روغن کمپرسور سیاه شده و یا تغییر رنگ به طوسی و یا سبز پیدا کرده حتما باید روغن تعویش شود.

سرما آفرین

سرما آفرین مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از سرمافرین برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در سرما آفرین تماس حاصل فرمایید.

 

× تکمیل سفارش در واتس آپ